skip to Main Content
Bellen gaat sneller: 06 249 11 763

Heb jij je wensen en doelen helder?

Wat zijn jouw Doelen en wensen voor de toekomst?

Aan het einde van het jaar blikken we terug en maken we plannen voor de toekomst. We kijken naar onze wensen en doelen en spreken met vaste overtuiging af dat het dit jaar gaat lukken! Daarnaast worden er op zakelijk gebied nieuwe budgetten en begrotingen gemaakt voor het komende jaar. Ieder jaar slimmer werken, efficiënter omgaan met wat we hebben en meer binnen halen. Met de bedoeling om meer omzet, meer marge en meer klanten te behalen.

Ratrace

Aanvankelijk heb ik hier ook jarenlang aan meegedaan, doodmoe werd ik er van. Het moest altijd meer, ook al was er al meer dan genoeg. Stilstand is achteruitgang wordt gezegd, dat geloof ik ook wel, maar deze manier van vooruitgang voelde voor mij leeg en inhalig. Vandaar dat er op mijn lijst met wensen en doelen geen wilde plannen voor om groter te gaan wonen, meer te gaan verdienen of (nog) vaker nieuwe kleren aan te schaffen. Integendeel, het doel is voor mij niet meer, maar juist minder. 

Kan een doel ook minder zijn? 

Daartoe ben ik gekomen door mezelf af te vragen, wat er achter mijn wensen en doelen zit. Hierdoor kwam ik er achter dat er geen grote veranderingen nodig zijn. Het meest belangijke voor mij is dat ik blijf doen waar ik energie van krijg, waar ik van houdt zonder dat ik mij laat leiden door een te drukke agenda. Vaak stellen we doelen in de veronderstelling dat wanneer we dat doel bereiken, we dan wel gelukkig zijn. Maar als je niet gelukkig bent tijdens het stellen van het doel, dan ben je waarschijnlijk ook niet gelukkiger met het behalen van je doel. 

Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je wil wat je wil?

Waarom denk je dat je met een groter huis of maatje 38 wel gelukkig bent? Van de week hoorde ik Fajah Lourens zeggen: ‘Om vrij te zijn van cellulitis heb ik 8 weken een streng regime gevolgd; veel gesport, koffie en alcohol laten staan, heel clean gegeten en toen was het weg!’ Daarna dacht ze: ‘heb ik er dat eigenlijk wel voor over?’ Zij kan nu weloverwogen haar beslissing maken, met alle voors en tegens op een rijtje. Petje af voor haar inzet en discipline! Dat zette het voor mij direct in perspectief. Ook al is mijn afkeer groot ten opzichte van de gevreesde de putjes (die met de jaren dieper worden), het weegt voor mij niet op tegen zo’n streng regime van 8 weken. Dat trek ik bourgondisch gezien absoluut niet! 

Wat wil jij?

Zelfkennis is dus belangrijk wanneer het over doelen en wensen gaat, alhoewel het meest belangrijk is; hoe voelt het? Om er achter te komen wat je echt wenst kan je de onderstaande oefening doen. Je kan deze in je eentje doen of met een vriend(in), hij of zij kunnen je dan de vragen stellen terwijl jij met je ogen dicht antwoord geeft, hieruit volgt een gevoel, let daar op! 

Stap 1:

Wat zijn je wensen?

Inventariseer je wensen en je doelen. Wat zou je gerealiseerd willen hebben 1 jaar vanaf nu? Schrijf op, maak er een mooi lijstje van.

Stap 2:

Pak 4 lege A4’tjes. Schrijf op de afzonderlijke bladen: NU, TOEKOMST, BEREN OP DE WEG en HELPENDE HANDEN.

Stap 3:

Leg het NU voor je neer, TOEKOMST daarachter, BEREN links en HELPENDE handen rechts.

Stap 4:

Stap op het NU en sluit je ogen.
Hoe is het in het nu? Kan je jezelf zien staan in je leven? Hoe zie je er uit? Wat is je huidige werk, je liefde, je persoonlijke ontwikkeling, je gezondheid, etc. Wat zie je? Wat voel je?

Stap 5:

Stap naar voren naar TOEKOMST en sluit je ogen.
Stel je de gewenste situatie voor een jaar vanaf nu. Neem de lijst met wensen en doelen voor je. Wat heb je bereikt na het jaar? Hoe sta je nu in het leven? Wat is er verandert? Wat heb je allemaal moeten doen om hier te komen. Ben je blij? Maak contact met de gewenste toekomst.

Stap 6:

Stap weer terug naar het NU. Blijf hier even staan, adem rustig door en houd je ogen gesloten.

Stap 7:

Vanuit het nu stappen we op links: BEREN. Sluit je ogen.
Wat voor een obstakels zijn er? Waarom zou het niet lukken om je doelen te halen of je wensen te vervullen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan tijd en middelen. Maar ook onzichtbare beperkingen als onzekerheid of gebrek aan lef. Stel jezelf de vraag: ‘Wat houdt me tegen?’ en kijk wat er in je opkomt.

Stap 8:

Vanuit BEREN stappen we naar rechts: HELPENDE handen. Sluit je ogen.
Wat of wie is er om je te helpen je doelen en wensen te behalen? Welke middelen zijn er? Wie zou je om hulp kunnen vragen? Stel jezelf de vraag: ‘Wat kan mij helpen om daar te komen?’ en wordt je opnieuw bewust van wat er in je opkomt.

Stap 9:

Stap weer terug op de TOEKOMST in de gewenste situatie. Hoe voel jij je nu dat je weer in de door jouw gewenste situatie staat? Is er iets verandert? Is je beeld duidelijker geworden? Wat is er echt belangrijk? En wat moet er gebeuren om hier te komen?

Stap 10:

Kijk dan opnieuw naar je lijst met wensen en doelen, uit dit alles blijkt wat nu echt belangrijk is voor je. Voel maar. Kies dan (maximaal een handvol) doelen en wensen waaraan je gaat werken. Welke stap kan je al zetten in de komende 24 uur? Wat ga je doen in de komende uren, dagen en weken?

Na deze oefening heb je duidelijk op je netvlies wat je echt wenst en hoe je die richting in kan gaan. Op naar een vervulde toekomst! 

Wat zijn jouw Doelen en wensen voor de toekomst?

Aan het einde van het jaar blikken we terug en maken we plannen voor de toekomst. We kijken naar onze wensen en doelen en spreken met vaste overtuiging af dat het dit jaar gaat lukken! Daarnaast worden er op zakelijk gebied nieuwe budgetten en begrotingen gemaakt voor het komende jaar. Ieder jaar slimmer werken, efficiënter omgaan met wat we hebben en meer binnen halen. Met de bedoeling om meer omzet, meer marge en meer klanten te behalen.

Ratrace

Aanvankelijk heb ik hier ook jarenlang aan meegedaan, doodmoe werd ik er van. Het moest altijd meer, ook al was er al meer dan genoeg. Stilstand is achteruitgang wordt gezegd, dat geloof ik ook wel, maar deze manier van vooruitgang voelde voor mij leeg en inhalig. Vandaar dat er op mijn lijst met wensen en doelen geen wilde plannen voor om groter te gaan wonen, meer te gaan verdienen of (nog) vaker nieuwe kleren aan te schaffen. Integendeel, het doel is voor mij niet meer, maar juist minder. 

Kan een doel ook minder zijn? 

Daartoe ben ik gekomen door mezelf af te vragen, wat er achter mijn wensen en doelen zit. Hierdoor kwam ik er achter dat er geen grote veranderingen nodig zijn. Het meest belangijke voor mij is dat ik blijf doen waar ik energie van krijg, waar ik van houdt zonder dat ik mij laat leiden door een te drukke agenda. Vaak stellen we doelen in de veronderstelling dat wanneer we dat doel bereiken, we dan wel gelukkig zijn. Maar als je niet gelukkig bent tijdens het stellen van het doel, dan ben je waarschijnlijk ook niet gelukkiger met het behalen van je doel. 

Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je wil wat je wil?

Waarom denk je dat je met een groter huis of maatje 38 wel gelukkig bent? Van de week hoorde ik Fajah Lourens zeggen: ‘Om vrij te zijn van cellulitis heb ik 8 weken een streng regime gevolgd; veel gesport, koffie en alcohol laten staan, heel clean gegeten en toen was het weg!’ Daarna dacht ze: ‘heb ik er dat eigenlijk wel voor over?’ Zij kan nu weloverwogen haar beslissing maken, met alle voors en tegens op een rijtje. Petje af voor haar inzet en discipline! Dat zette het voor mij direct in perspectief. Ook al is mijn afkeer groot ten opzichte van de gevreesde de putjes (die met de jaren dieper worden), het weegt voor mij niet op tegen zo’n streng regime van 8 weken. Dat trek ik bourgondisch gezien absoluut niet! 

Wat wil jij?

Zelfkennis is dus belangrijk wanneer het over doelen en wensen gaat, alhoewel het meest belangrijk is; hoe voelt het? Om er achter te komen wat je echt wenst kan je de onderstaande oefening doen. Je kan deze in je eentje doen of met een vriend(in), hij of zij kunnen je dan de vragen stellen terwijl jij met je ogen dicht antwoord geeft, hieruit volgt een gevoel, let daar op! 

Stap 1:

IWat zijn je wensen? nventariseer je wensen en je doelen. Wat zou je gerealiseerd willen hebben 1 jaar vanaf nu? Schrijf op, maak er een mooi lijstje van.

Stap 2:

Pak 4 lege A4’tjes. Schrijf op de afzonderlijke bladen: NU, TOEKOMST, BEREN OP DE WEG en HELPENDE HANDEN.

Stap 3:

Leg het NU voor je neer, TOEKOMST daarachter, BEREN links en HELPENDE handen rechts.

Stap 4:

Stap op het NU en sluit je ogen.
Hoe is het in het nu? Kan je jezelf zien staan in je leven? Hoe zie je er uit? Wat is je huidige werk, je liefde, je persoonlijke ontwikkeling, je gezondheid, etc. Wat zie je? Wat voel je?

Stap 5:

Stap naar voren naar TOEKOMST en sluit je ogen.
Stel je de gewenste situatie voor een jaar vanaf nu. Neem de lijst met wensen en doelen voor je. Wat heb je bereikt na het jaar? Hoe sta je nu in het leven? Wat is er verandert? Wat heb je allemaal moeten doen om hier te komen. Ben je blij? Maak contact met de gewenste toekomst.

Stap 6:

Stap weer terug naar het NU. Blijf hier even staan, adem rustig door en houd je ogen gesloten.

Stap 7:

Vanuit het nu stappen we op links: BEREN. Sluit je ogen.
Wat voor een obstakels zijn er? Waarom zou het niet lukken om je doelen te halen of je wensen te vervullen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan tijd en middelen. Maar ook onzichtbare beperkingen als onzekerheid of gebrek aan lef. Stel jezelf de vraag: ‘Wat houdt me tegen?’ en kijk wat er in je opkomt.

Stap 8:

Vanuit BEREN stappen we naar rechts: HELPENDE handen. Sluit je ogen.
Wat of wie is er om je te helpen je doelen en wensen te behalen? Welke middelen zijn er? Wie zou je om hulp kunnen vragen? Stel jezelf de vraag: ‘Wat kan mij helpen om daar te komen?’ en wordt je opnieuw bewust van wat er in je opkomt.

Stap 9:

Stap weer terug op de TOEKOMST in de gewenste situatie. Hoe voel jij je nu dat je weer in de door jouw gewenste situatie staat? Is er iets verandert? Is je beeld duidelijker geworden? Wat is er echt belangrijk? En wat moet er gebeuren om hier te komen?

Stap 10:

Kijk dan opnieuw naar je lijst met wensen en doelen, uit dit alles blijkt wat nu echt belangrijk is voor je. Voel maar. Kies dan (maximaal een handvol) doelen en wensen waaraan je gaat werken. Welke stap kan je al zetten in de komende 24 uur? Wat ga je doen in de komende uren, dagen en weken?

Na deze oefening heb je duidelijk op je netvlies wat je echt wenst en hoe je die richting in kan gaan. Op naar een vervulde toekomst! 

Back To Top