skip to Main Content
Bellen gaat sneller: 06 249 11 763

Goede voornemens; wensen en doelen

Wat zijn jouw visie en wensen voor de toekomst?

Aan het einde van het jaar blikken we terug en maken we plannen voor de toekomst. We kijken naar onze wensen en doelen en spreken met vaste overtuiging af dat het dit jaar gaat lukken! Ook op het zakelijke front worden er nieuwe budgetten en begrotingen gemaakt voor het komende jaar. Ieder jaar slimmer werken, efficiënter omgaan met wat we hebben en meer binnen halen. Meer omzet, meer marge en meer klanten.

Ratrace

Jarenlang heb ik er aan meegedaan, moe werd ik er van. Het moest altijd meer, ook al was het al meer dan genoeg. Stilstand is achteruitgang wordt gezegd, dat geloof ik ook wel, maar deze manier van vooruitgang voelde voor mij leeg en inhalig.
Daardoor voor mijn goede voornemens geen wilde plannen om groter te gaan wonen, om meer te gaan verdienen of om vaker nieuwe kleren te kopen. Mijn wensen zijn niet gericht op meer, maar eigenlijk op minder.

Hoe kom ik daarbij?

Ik heb mezelf namelijk afgevraagd wat er achter die wensen zit, door me af te vragen wat voor mij echt belangrijk is kwam ik er achter dat het helemaal geen grote veranderingen nodig zijn. Het meest belangijke voor mij is dat ik blijf doen waar ik van houd, maar dat mijn agenda iet minder volgepland is. Vaak stellen we doelen in de veronderstelling dat wanneer we dat doel bereiken, we dan wel gelukkig zijn. Maar als je niet gelukkig bent tijdens het stellen van het doel, dan zal je waarschijnlijk ook niet gelukkiger zijn met het behalen van je doel. Of de doelstelling moet zijn; gelukkiger worden.

Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je wil wat je wil?

Waarom denk je dat je met een groter huis of maatje 38 wel gelukkig bent? Van de week hoorde ik Fajah Laurens zeggen: ‘Om vrij te zijn van cellulitis heb ik 8 weken een streng regime gevolgd; veel gesport, koffie en alcohol laten staan, heel clean gegeten en toen was het weg! Daarna dacht ze: heb ik er dat wel voor over?” Zij kan nu weloverwogen haar beslissing maken, daarnaast kan ze natuurlijk ook uit ervaring vertellen hoe het moet. Petje af voor haar inzet en discipline! Dat zette het voor mij meteen in perspectief. Want hoe groot mijn afkeer ook is ten opzichte van de gevreesde de putjes (die met de jaren dieper worden), het weegt voor mij niet op tegen zo’n streng regime van 8 weken. Dat trek ik gewoon niet, zeker niet in de zomer met een heerlijk kopje koffie in de ochtend en een wijntje op het terras. Zelfkennis is belangrijk, meest belanrijk is; hoe voelt het voor je.

Wat wil jij?

Om er achter te komen wat je nou echt wilt heb ik een oefening voor je! Je kan deze in je eentje doen of met een vriend(in), zij kunnen je dan de vragen stellen terwijl jij met je ogen dicht blijft staan.

Stap 1:

IWat zijn je wensen? nventariseer je wensen en je doelen. Schrijf ze op, maak er een mooi lijstje van.

Stap 2:

Pak 4 lege A4’tjes. Schrijf op de een NU, op een December 2019, op andere Beren en op de andere Helpende handen.

Stap 3:

Leg het Nu voor je neer, December 2019 daarachter, Beren links en Helpende handen rechts.

Stap 4:

Stap op het Nu en sluit je ogen.
Hoe is het in het nu? Kan je jezelf zien staan in je leven? Hoe zie je er uit? Wat is je huidige werk, je liefde, je persoonlijke ontwikkeling, je gezondheid, etc. Wat zie je? Wat voel je?

Stap 5:

Stap naar voren naar December 2019 en sluit je ogen.
Stel je de gewenste situatie voor in 2019. Neem de lijst met wensen en doelen voor je. Wat heb je bereikt eind 2019? Hoe sta je nu in het leven? Wat is er verandert? Wat heb je allemaal moeten doen om hier te komen. Ben je blij? Maak contact met de gewenste toekomst.

Stap 6:

Stap weer terug naar het Nu.

Stap 7:

Vanuit het nu stappen we op links: Beren. Sluit je ogen.
Wat voor een obstakels zijn er? Waarom zou het niet lukken om je doelen te halen of je wensen te vervullen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan tijd en middelen. Maar ook onzichtbare beperkingen als onzekerheid of gebrek aan lef. Stel jezelf de vraag: ‘Wat houdt me tegen?’ en kijk wat er in je opkomt.

Stap 8:

Vanuit Beren stappen we naar rechts: Helpende handen. Sluit je ogen.
Wat of wie is er om je te helpen je doelen en wensen te behalen? Welke middelen zijn er? Wie zou je om hulp kunnen vragen? Stel jezelf de vraag: ‘Wat kan mij helpen om daar te komen?’ en wordt je opnieuw bewust van wat er in je opkomt.

Stap 9:

Stap weer terug op December 2019, in de gewenste situatie. Hoe voel jij je nu dat je weer in de door jouw gewenste situatie staat? Is er iets verandert? Is je beeld duidelijker geworden? Wat is er echt belangrijk? En wat moet er gebeuren om hier te komen?

Stap 10:

Kom weer terug bij je lijst en kies aan welke je gaat werken. Wat ga je doen in de komende uren, dagen en weken?

Nu heb je duidelijk wat je echt wenst en hoe je daar komt! Laat 2019 maar komen!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top