skip to Main Content
Bellen gaat sneller: 06 249 11 763

Mediteren

Door te mediteren, je geest te trainen en geregeld tijd te nemen voor wat er achter de buitenkant schuil gaat, ga je de wereld om je heen anders zien en ervaren. Meditatie is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar meer rust en inzicht in het dagelijkse leven leven. 

Je bent niet wat je hebt

Bij meditatie is de aandacht gericht op wie je bent en niet op wat je hebt (bereikt). Vaak ligt in onze maatschappij de nadruk op het laatste en soms identificeren we ons daar ook mee. Maar wat je hebt is niet wie je bent en ook wat je denkt is niet wie je bent. Je baan, je maatschappelijke status, je lichaam, je denken, je mogelijkheden en je onmogelijkheden zijn samengekomen onder de noemer: IK. Dit is echter alleen wat je waarneemt, je neemt waar wat je onderscheidt van de ander, in plaats van wat ons verbindt. Terug naar wie je bent? 

Loslaten en ontspannen

Om deze diepgewortelde ankers te behouden, ‘want zo ben ik nou eenmaal’, ontstaan er spanningen en blokkeer je. Door simpelweg maar bewust te zijn van het hier en nu voel je wat voor jou werkt of niet. Wat niet werkt kan je vervolgens loslaten, ook al is dat eng. De ankers waarmee jij je identificeert horen tenslotte al heel lang bij je en je hebt moed nodig om hier afscheid van te nemen. Via meditatie wordt je bewuster en voel je dat het niet gaat om presteren en om nog meer te kunnen. Het draait juist om loslaten van verwachtingen en via ontspanning ervaren wat voor jou werkt. Hoe stiller je wordt, hoe meer kunt luisteren naar jezelf. 

‘The key to finding what you want, is knowing what you want’

Wat is mediteren?

Wanneer je aan mensen vraagt waar ze aan denken bij meditatie komen er antwoorden als rust en ontspanning, maar ook zweverig en kumbaya. Het mooie is dan ook, dat mediteren voor iedereen iets anders is. Je kan er heel veel over lezen, kijken en luisteren, maar eigenlijk zou je het gewoon eens moeten proberen om te ervaren wat het eigenlijk is.

Start met mediteren

Alle begin is moeiljik, zo ook om te starten met mediteren of om het vol te houden. Toen ik zelf begon met mediteren heb ik super veel gehad aan Headspace, daar is een app voor op je telefoon en Netflix maakte er een documantaire over. Via YouTube is er ook ontzettend veel te luisteren, allemaal zonder enige investering als alleen de investering van jouw eigen tijd.

Met het boek Lichter Leven en een Vipassana Retreat bij Dingeman Boot ben ik echt de diepte in gegaan. Toch bleef het voor mij een opgave om iedere ochtend op mijn meditatiekussentje te gaan zitten, gelukkig lukt een avond meditatie mij veel beter en doe ik dat (bijna) elke avond. Wanneer je naar je zelf luistert dan vind je vanzelf wat goed voor je is.

Meditatie

Gratis geleide meditaties

Omdat ik er zelf veel baat bij heb, wil ik je graag kennis laten maken met mediteren door de een aantal meditaties voor je op te nemen!

Wanneer je wilt gaan mediteren is het lastig om je meteen op je gedachtestroom te focussen, begin daarom met het oefenen van je concentratie door je lichaam in te zetten als anker, om te schakelen van denken naar voelen.

In de meeste meditaties oefen je met het volgen van de adem, daarom heb ik een oefening voor je opgenomen waar de adem ook de hoofdrol speelt.

Wil je meerdere dingen proberen? Probeer dan deze zintuigen meditatie.

Het meest lastige (volgens mij) is de stilte meditatie; de mindfulness meditatie.

De laatste is een avondritueel, waar je heerlijk kunt ontspannen voordat je gaat slapen.

Ik hoop dat het je fijn vind! Enjoy

Back To Top