skip to Main Content
Bellen gaat sneller: 06 249 11 763

Even op adem komen..

Bewust ademen

‘Ik kom lucht tekort, hoe doe jij dat?!’ Tijdens een yogales proberen we de adem het lichaam langzaam in en langzaam uit te laten stromen. Makkie, althans dat denk je.

Wanneer je het druk hebt, stress ervaart, een vol hoofd hebt en nog tal van andere redenen zorgen ervoor dat de adem hoger in de borst beweegt. Of misschien ben jij wel iemand die vaker zucht, waarbij je heel diep in- en uitademt, vaak via de mond. Daar is je lichaam niet bij gebaat. Je begeeft je dan namelijk in een staat van paraatheid, je bent in je “flight or fight-modus” in plaats van in je “rest en digest-modus”.

Wanneer je lichaam denkt dat je in gevaar bent maakt het adrenaline aan zodat jij een betere kans maakt om ongeschonden uit de strijd te komen. Alleen is er vaak geen fysieke strijd, maar eerder een mentale. Je kan je voorstellen dat in deze modus je lichaam weinig tijd neemt om alle processen in lichaam tot in de puntjes uit te voeren.

Oefening om je bewust en rustig te maken

Je kan jezelf fysiek en mentaal door middel van ademtechnieken rustiger maken. Maar dan is het wel belangrijk dat je eerst voelt waar in jouw lichaam je adem beweegt. Daarvoor kan je het beste op je rug gaan liggen met je knieën opgetrokken en je voeten op de grond. Zodra je jouw focus legt op je adem zal je merken dat je die meteen aanpast, wees gerust dat is normaal. Wanneer er iemand specifiek op jou let dan gedraag jij je ook minder natuurlijk, dat geldt voor de adem precies zo. Voel of je lichaam lekker ligt en leg je handen vlakbij je maag.

Als je nu heel diep inademt dan gaat waarschijnlijk de buik omhoog en dendert deze meteen weer naar beneden wanneer je uitademt. Dat is nu juist niet de bedoeling. Stel je voor dat je de longen boven aftopt en onder is er ook een rand waar je niet voorbij komt (zie foto). Je gebruikt maar 70% van het maximale. Tel je adem, zowel de in- als de uitadem.
Laat dan de adem langzaam (niet traag) het lichaam instromen, en op ongeveer hetzelfde tempo weer uitstromen, zonder dat je de volledige longen gebruikt.

Hieronder tref je de oefening aan, zodat je alleen maar hoeft te luisteren.

 

 

Voel je je al rustiger worden? Voel je dat je maagstreek beweegt op de inadem, je borstkas uitzet. Geen grote bewegingen, maar wel iets of wat beweging? Ben je visueel ingesteld en wil je de oefening uitbreiden? Check dan deze blog met video.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top